Sådan tracker du din Chatbot i Google Analytics og Google Ads

< Se alle artikler

Chatbot’en kan opsættes til opsamle data til Google Analytics og Google Ads når en bruger åbner chatvinduet. Det er ganske simpelt at opsætte, men kræver at du benytter Google Tag Manager (“GTM”) på dit website. Hvis du ikke har GTM, så følg først vejledningen her inden du fortsætter med at opsætte din Chat Intel AI bot.

Artiklen er ikke skrevet af en robot, så med forbehold for fejl og bedre alternativer i GTM :).

Google Analytics

For at opsamle data i Google Analytics på antal gange chatbot’en har været åbnet, så følg denne guide;

  1. Login til din GTM konto
  2. Først skal der oprettes et Tag som viser selve chatbot’en ude på dit website. Gå til ‘Tags’ og klik på ‘Ny’.
    1. I ‘Tag Configuration’ vælger du ‘Custom HTML’ og indsætter koden du kan finde nederst i denne artikel. Husk at indsætte dit eget Chatbot ID.
    2. I Triggering vælger du ‘All pages’ eller ‘Initialization – All Pages’ – det er op til dig.
  3. Næste step er at oprette en ‘Trigger’
    1. Gå til ‘Triggers’ og klik på ‘Ny’.
    2. Vælg ‘Custom Event’.
    3. Indtast Event name ‘AI-Chatbot-Open’.
    4. Vælg ‘All Custom Events’.
    5. Navngiv triggeren ‘Åbn AI-Chatbot’ (eller hvad du foretrækker).
  4. Nu skal der oprettes et Tag som fortæller Google Analytics når chatbot’en åbnes. Gå til ‘Tags’ og klik på ‘Ny’.
    1. I ‘Tag Configuration’ vælger du ‘Google Analytics: GA4 Event’ og indsætter dit Google Analytics ID (fx. G-ELDRXXXW83).
    2. Indtast Event name ‘Åbn AI chatbot’ (eller hvad du foretrækker).
    3. I ‘Triggering’ vælger du den Trigger du oprettede i step 3 ovenfor.
  5. Nu kan du teste og publicere din GTM konto. Du vil kunne se statistik i Google Analytics efter 24 timer.

Google Ads

For at opsamle data i Google Ads skal det ligeledes konfigureres i GTM, så følg denne guide;

  1. Login til din GTM konto
  2. Du skal først oprette en selve visningen af chatbot’en og en ‘Trigger’ som beskrevet i Step 2 og Step 3 ovenfor.
  3. Du skal også sikre dig at du fra GTM har oprettet forbindelse til din Google Ads konto med et ‘Conversion Linker’ tag (se Googles guide her)
  4. Herefter skal der oprettes et Tag som fortæller Google Ads når chatbot’en åbnes. Gå til ‘Tags’ og klik på ‘Ny’.
    1. I ‘Tag Configuration’ vælger du ‘Google Ads Conversion Tracking’.
    2. Herefter skal du indtaste de ID’er (Conversion ID) og øvrige settings som matcher dit behov i Google Ads.
    3. I ‘Triggering’ vælger du den ‘Trigger’ du oprettede i step 3 under Google Analytics ovenfor.
  5. Nu kan du teste og publicere din GTM konto. Du vil kunne se statistik i Google Ads efter 48 timer.
				
					<script>
// Insert Chatbot ID here
window.dataLayer = window.dataLayer || [];
window.embeddedChatbotConfig = { "chatbotId": "GJM_fL5z1oNsPLgR7Os8Y", "domain": "ai.chatintel.dk" };

(function(d, s, id, src) {
    var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0];
    if (!d.getElementById(id)) {
        js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = src; js.defer = true;
        fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);
    }
}(document, 'script', 'chatintel-script', 'https://ai.chatintel.dk/embed.min.js'));

document.addEventListener('click', function(event) {
    var target = event.target;
    while (target && target !== document) {
        if (target.src && target.src.includes('/chat-icons/')) {
            dataLayer.push({
                'event': 'AI-Chatbot-Open',
                'clickedURL': target.src
            });
            break;
        }
        target = target.parentNode;
    }
});
</script>
				
			

Andre artikler

Se tallene: Effekten af chatbots for virksomheder

Statistikker og undersøgelser viser stærk støtte til chatbots i kundeservice. Over halvdelen af kunderne mener, de effektivt løser klager, og næsten 90% har en positiv eller neutral oplevelse.